In vier hoofdstukken, Isolation (afl.1), Control (afl.2), Heroes (afl.3) en Future (afl.4), luisteren we naar verschillende stemmen uit de hele wereld en reflecteren we op de eerste wereldwijde lockdown. Terwijl beperkende maatregelen werden opgelegd, herhaaldelijk op elke plek wereldwijd, werden alternatieve verhalen over dat moment in de geschiedenis cruciaal om de verschillende realiteiten te begrijpen die door hetzelfde virus werden veroorzaakt.
Immuniteit en besmetting waren termen die bepaalden hoe we ons leven moesten leiden en die essenties van onze relaties met elkaar onthulden. Tijdens de pandemie weerspiegelden ze meer dan ooit onze angsten en verlangens.
Social Contagion is een sonische reis door verschillende landschappen en perspectieven die onderzoekt hoe het thuis blijven wordt verbeeld en ervaren, gebaseerd op de persoonlijke ervaring van een reeks mensen over de hele wereld: Gesproken teksten, interviews, whatsapp-audioberichten en audioarchieven zijn met elkaar verweven om de dan actuele gebeurtenissen te begrijpen.
Bijdragen door en met de stemmen van:
Anarchic voice, Antonio Lazcano, Antonio Monroy & Surya Son, Daniela Baldelli, Dasom Suh, Elsa Louise Manceaux, Emily Pierskalla, Erik T, Erik Tlaseca, Fake Prophet (a.k.a Mario Morales), Georgina Faun, Georgina Faun (read by Maria Evoli), Gloria Kiconco, Goredealerbaby, HKZ, Isaac Contreras,Jazael Olguín Zapata, Jeroen Jongeleen, Jonas Staal, Joshua Thies, Laura Anderson Barbata, Malgorzata Misniakiewicz, Margarita Kuleva, Maria Galindo, María Evoli, Markus Gabriel, Nexhmie Qerimi (read by Claudia Schouten), Norma Angelica, Omar Aguilar Ruedas, Paul B. Preciado (read by Claudia Schouten), Sameena van der Mijden, Sandro Brito, Sanchez Ramos, Sarjon Azouz, Selfis666, Stefania Acevedo, The Ghost of H.K.Z., Theo Prodromidis.
Mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.
Isolatie
Verwacht geluiden uit het midden van een tianguis in Mexico-Stad; een onverwachte geliefde die op het vliegveld aankomt; interviews die onderbroken worden door aan huis gekluisterde kinderen; en de roep van een vleermuis in een grot, die zich op een denkbeeldig feestje bevindt.
Het eerste hoofdstuk Isolation wordt geleid door vleermuizen, de zogenaamde eerste bron voor COVID-19. Terwijl de angst voor besmetting aanhoudt, draait een groot deel van het debat over het coronavirus en de media-aandacht om de schuldvraag. Wie is verantwoordelijk voor de verspreiding van het virus - dieren of menselijke migratiepatronen? Regeringen of individueel gebrek aan verantwoordelijkheid? In plaats van in dat konijnenhol te vallen, trekken we ons terug in de grot van de vleermuis, waar we onze gevleugelde vrienden toestaan om ons door het debat heen te leiden, om na te denken en te delen, en om onze verborgen angsten en verlangens te onderzoeken.
Controle
Een luide waarschuwing galmt in de lucht, een drone spreekt tot de burgers: “Ga terug naar uw huis, het virus is onder de mensen. Als je naar buiten gaat, moord je. Als je naar buiten gaat, zul je sterven.”
Het is 2022, politici zeggen dat we de oorlog tegen het virus hebben gewonnen. Er gaan geruchten over een groep mensen die aan de paranoia van de pandemie is ontsnapt en in een troebele stad woont, waar ze elkaar in het wilde weg kussen en aanraken. Overal heeft de wereldwijde pandemie een nieuw hygiënisch regime ingesteld en totale staatscontrole gaat gepaard met nieuwe vormen van surveillance. Over de hele wereld beginnen de muren van gevangenissen te verkruimelen, om plaats te maken voor nieuwe vormen van onderdrukking die worden ontwikkeld en verkocht.
Je hoort 12 profetieën over controle en chaos, om er al zappend en scrollend achter te komen dat er enkel nog maar die eindeloze stroom nieuws over het virus is; een brief van iemand die banger is voor de politie en het verlies van hun huis dan de pandemie; herinneringen van sommige ouders die niet in paniek zijn geraakt door covid19. Ook anarchistische notities over de weigering terug te keren naar het oude normaal; een oproep tot voortdurende zelforganisatie. Snaarmuziek uit een ver oord; een oproep van de autoriteiten om besmette handen te amputeren en een wankele oproep tot vrijheid, rebellie en verenigen.
De grote storm komt eraan na afloop van de pandemie, en ze komt op volle snelheid. Ze zal een drone zijn boven onze hoofden, in onze zakken, in elke muur, in elk geluid, maar er zal altijd een uitweg zijn.
Helden
Wie stopte niet met werken tijdens de quarantaine?
Wie kon dat niet?
SCENARIO: een opvallende open partituur over arbeid, tijd en strijd (werktitel)
[Scène 1] personage_1 slaapt nog in zijn bed.
[interieur] appartementencomplex. slaapkamer. aanbreken van de dageraad. alarm gaat af.
[personage_1 wordt wakker] de zon begint te schijnen en er komt licht door het raam, achteraan klinken enkele sirenes. personage_1 zet de radio aan.
Verteller: "De klasse van de “essentiële arbeiders”: de held van de crisis, zij die het systeem draaiende houden met gevaar voor eigen leven, terwijl velen van hen leven in schaarste en slechte arbeidsomstandigheden. Aan de andere kant degenen die vanuit hun opsluiting om 19.00 uur klappen voor de “helden”, klappen als een manier om niet alleen sociaal afstand te nemen, maar ook als een compleet andere klasse van arbeiders."
Verpleegster: "Wij, zorgmedewerkers zijn geen helden. We moeten geen martelaren worden op ons werk. We zijn professionals. We hebben persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zodat we onze gezondheid kunnen behouden terwijl we levens redden. We hebben voldoende personeel en goed uitgeruste gezondheidssystemen nodig. We hebben sterke overheidsfinanciering nodig voor onze sector."
Winkelbediende: "Er bestaat geen twijfel dat wij als mensheid en de planeet aarde aan de vooravond staan van het onbekende, waar verbeeldingskracht ons dwingt op zoek te gaan naar gezond verstand om dit terug te vinden."
KOOR:
“Werklozen, werk alles, produceer wat nodig is, herverdeel alles”
“Niet om terug te keren naar normaal, maar om uit deze wereld te komen!”
Amazon bezorger: "Heb je gehoord van de zogenaamde cognitieve werkers die menen voordeel te halen uit automatisering als de manier om mensen te bevrijden, en tegelijkertijd voorstellen roboteigenaren te belasten? Hen te laten betalen voor onze schulden? Heb je de video gezien waarin een Griekse kameraad de heroïsche structuur van de samenleving in twijfel trekt en het Koor voorstelt om zich te verzetten tegen de officiële verhalen?"
Een computerstem: "een kunstenaar die moeder is, zet de schijnwerper op hoe kinderen tijdens de quarantaine overgeproduceerd werk hebben."
Toekomst
Consumptie, dromen en feesten.
Drie verhalen uit het jaar 2022. Drie personages leven in het “nieuwe normaal”. Alles is diepgaand veranderd, al zoveel jaar wordt hun leven vormgegeven door de zogenaamde “derde golf van de pandemie”, plotseling staat hun realiteit op zijn kop. Drie ficties over de toekomst in ons heden.
Vrijheid. Contact. Lachen. Zorg. Winkelen. Panopticum. Digitale lidmaatschappen. Dansen. "The Flow". Zwarte schermen. Toetsenborden. Thuiskantoor. Aanraking. Het digitale keizerrijk. Bewaking. Vandaag. Strelen met anderen. Contact is revolutionair. Afstand is altijd aanwezig. AntiSocialDistance. Ik wil deel worden van de anderen. De Stroom. Het Geheel. De Anderen. Ik ben een veelvoud van de anderen.
Een beschaving die ooit fabrieken maakte, heeft er nu een geplaatst in elke mogelijke kamer op aarde. Tijd, werk en leven zijn één. Telewerken betekent 24/7 werken vanuit je eigen kamer, niemand te zien maar je toch verbonden voelen met iedereen. Sociale interacties zijn nauwkeurig ontworpen illusies. Toch zullen er altijd overal rebellen zijn, elke dag zijn er mensen die besluiten hun verlangen naar iets anders om te zetten, naar iets tastbaars, iets dat de wereld misschien niet helemaal in vuur en vlam zet, maar, zoals iemand ooit zei, uit een klein vonkje kan een vlam ontbranden.
De toekomst is nu, bewust of onbewust, de meesten van ons zijn al bezig met het verzetten tegen -of het creëren van- een nieuwe andere realiteit.